Artykuły

Kwasy Omega-3

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe Omega 3 mają szerokie zastosowanie w profilaktyce wielu chorób. Mogą wspomagać terapie standardowe, wpływając na procesy metaboliczne, a zwłaszcza na systemy regulujące przemiany biochemiczne w komórkach i tkankach.

Kwasy omega-3 regulują m. in. stężenie cytokin, których podwyższony poziom w organizmie sprzyja przewlekłym stanom zapalnym, chorobom o podłożu autoimmunologicznym, miażdżycy czy powstawaniu nowotworów. Ponadto mają pozytywny wpływ na krążenie krwi, poprawiają ukrwienie mózgu i usprawniają przesyłanie sygnałów nerwowych. Zmniejszają ryzyko arytmii serca, stabilizują ciśnienie tętnicze krwi, przywracają równowagę w zaburzeniach przemiany cholesterolu.
Kwasy tłuszczowe omega-3 pełnią główną rolę w zachowaniu pełnej sprawności fizycznej i umysłowej, dlatego istotne jest podawanie ich małym dzieciom. Należy jednak pamiętać o zachowaniu ich prawidłowych proporcji w codziennej diecie.
W pracy przedstawiono budowę, źródła występowania kwasów omega-3 i –6, określono ich terapeutyczny wpływ na różne choroby.

Kwasy tłuszczowe omega-3, czyli wielonienasycone kwasy tłuszczone są niezbędnym składnikiem każdej diety. Są one związkami, które występują m.in. w komórkach układu nerwowego, błonach komórkowych, osłonach mielinowych neuronów itd.. Dzięki nim komórki w naszym organizmie są lepiej odżywione i prawidłowo funkcjonują. Wyróżniamy trzy rodzaje kwasów omega-3:
• kwas eikozapentaenowy EPA jest organicznym związkiem chemicznym, który jest fundamentem do pozyskania kwasu DHA. Kwas ten wpływa na przekazywanie informacji zawartych we włóknach nerwowych.
• kwas dokozaheksaenowy DHA poprawia pracę mózgu oraz układu krążenia.
• kwas alfa-linolenowy ALA nie jest syntezowany przez nasz organizm w związku z tym należy dostarczać go wraz z pożywieniem. Jego najcenniejszym źródłem są tłoczone na zimno oleje: lniany i rzepakowy.

Badania kliniczne nad rolą wielonienasyconych kwasów tłuszczowych omega 3 są prowadzone na całym świecie. Wykazano, że kwasy NNKT (niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe) są jednym z najważniejszych elementów odżywczych dla każdego z nas na całe życie. W treści pokarmowej jest ich bardzo mało. Dla utrzymania właściwego stanu zdrowia, dziś konieczna jest codzienna suplementacja kwasami omega 3.

  1. Wspomagają pracę serca i układ krążenia oraz przeciwdziałają arytmii.
  2. Wpływają korzystanie na przyrost poziomu we krwi „dobrego cholesterolu”, obniżając jednocześnie poziom „złego cholesterolu”. Chronią żyły i tętnice przed miażdżycą, a także zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia.
  3. Są niezbędnym składnikiem dla prawidłowej pracy mózgu i centralnego układu nerwowego. Kwas DHA, który jest podstawą w 60% budulca kory mózgowej, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie ośrodka wzroku i koordynacji oraz podnosi zdolność uczenia się, zapamiętywania.
  4. Pośrednio wpływają na : krzepnięcie krwi; zwężanie oskrzeli; różnicowanie komórek; reakcje naczynioruchowe; reakcje układu odpornościowego.
  5. Wpływają korzystanie na skórę, włosy i paznokcie.
  6. Biorą udział w budowie serotoniny, dzięki czemu mają działanie antydepresyjne. Niski poziom kwasów wielonienasyconych może przyczynić się do stanów depresyjnych oraz zaburzeń emocjonalnych.
  7. Wpływają na wzrok. Niedobór w diecie kobiety ciężarnej może przyczynić się do retinopatii wcześniaków, u starszych dzieci wady wzroku, a u osób dorosłych zwyrodnienia plamki żółtej i utraty wzroku.
  8. Wzmacniają kości, chronią przed zapaleniem stawów, łagodzą bóle, a także sztywność, która towarzyszy podczas chorobom reumatycznym. Ułatwiają wchłanianie się wapnia dlatego pomagają podczas profilaktyki i leczeniu osteoporozy.
  9. Zapobiegają oraz wspomagają leczenie alergii, a także zwiększają naturalną odporność organizmu. Kobiety z odpowiednią ilością kwasów wielonienasyconych są mniej narażone na raka piersi i macicy, a mężczyźni na raka prostaty. U obu płci rzadziej występuje nowotwór trzustki.

Jak kwasy omega-3 wpływają na zwiększenie odporności organizmu?

  • Podczas choroby intensyfikują pracę mechanizmów obronnych organizmu.
  • Po chorobie wzmacniają regenerację.
  • Przeciwdziałają zmianom nowotworowym, astmom i alergiom.
  • Łagodzą objawy reumatoidalnego zapalenia stawów.

Źródła kwasów omega – 3 w pożywieniu:

  • Kwasy EPA i DHA – ryby morskie (szprotki, tuńczyk, makrela, łosoś, sardynki, dorsz, śledź), kawior i owoce morza.
  • Kwas ALA – siemię lniane, olej z siemienia lnianego, orzechy włoskie, olej rzepakowy i sojowy, zielone warzywa liściaste.
Twój koszyk
Zamawiam